Achter het stuur bij De Transporters

Hans Oude Avenhuis is directeur-eigenaar van het Almelose koeriers- en transportbedrijf De Transporters. Hij wijst met zijn vinger naar een stip die langzaam over zijn beeldscherm beweegt. Op die monitor ziet hij precies waar chauffeurs zich bevinden en zo kan hij direct ingrijpen en routes wijzigen indien dat nodig is. “Jos is net Hardenberg voorbij gereden”, zegt hij, “met een half uurtje zal hij wel terug zijn.” Hans heeft het over koerier Jos Keizer die vooral kleine vrachten vervoert in de bestelwagen en uitstekend presteert binnen dit bijzondere bedrijf.

Bijzonder transportbedrijf

Jos is namelijk in het najaar van 2017 bij De Transporters geïntroduceerd door werkcoach Edwin Heinink van SWB, die het Almelose bedrijf al jaren kent. “Ik vind het verhaal van Jos om twee redenen prachtig”, zegt hij “het laat zien dat er nog plaats is voor zestigers op de arbeidsmarkt én Jos is terecht gekomen bij een bedrijf waar sociaal ondernemen het hart van de organisatie vormt.”
Bij De Transporters werken namelijk drie SWB’ers. Naast Jos zijn dat Hendrik Hut en Ido Beukers. Ook lopen er nog vijf andere medewerkers rond met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Iedereen krijgt hier een eerlijke kans”, zegt Hans die zelf ook een SW-achtergrond heeft.

Gezondheidsproblemen

Wanneer Jos even later het kantoor binnenstapt, vertelt hij dat hij naar zijn zin heeft in zijn koeriersfunctie. Wel moet hij er rekening mee houden dat een spoedklus zich altijd kan aandienen en dus is flexibiliteit een pré in dit vak. Ook moet een chauffeur representatief overkomen en het leuk vinden om met klanten om te gaan. “Ik heb mijn draai hier snel gevonden”, zegt Jos, “zo zie je maar dat mijn leeftijd van 62 jaar slechts een getal is.”
Jos vertelt dat hij vroeger woningstoffeerder is geweest en dat hij vooral veel tapijten heeft gelegd. Met het verstrijken van de jaren heeft hij nekklachten ontwikkeld omdat zijn nekwervels langzaam zijn versleten. Door de slechte staat van die wervels kan hij sommige werkzaamheden beslist niet meer uitvoeren. Acht uur per dag achter een scherm zitten in dezelfde houding is bijvoorbeeld funest voor zijn nek. “Tijdens het autorijden belast ik mijn hals op de juiste wijze en blijf ik soepel”, zegt Jos.

De Transporters

Koeriers- en transportbedrijf De Transporters heeft een wagenpark van veertien voertuigen van bestelbus tot vrachtwagen. Het bedrijf heeft géén eigen distributiecentrum. Pakketten, ladingen en grote vrachten worden bij klanten opgepikt en van daaruit rechtstreeks naar de eindbestemming vervoerd. Naast de koeriers- en transportdiensten heeft het bedrijf ook een postbusservice, waarbij de post voor een klant op een vast tijdstip wordt gehaald of afgeleverd. Daarnaast vervoert het bedrijf ook chemische en gevaarlijke vrachten.
Voor de Rabobank verzorgt De Transporters bijvoorbeeld de interne post. Verder is de VDL Groep een grote klant, waarvoor regelmatig onderdelen worden vervoerd. “Zij leveren met name aan ASML. Dat bedrijf produceert apparatuur voor de productie van computer chips”, zegt Hans en voegt er het volgende aan toe, “voor sommige klanten rijden we in heel Europa.”

Romantisch beeld bijstellen

Edwin en Hans benadrukken dat mensen vaak een te romantisch beeld hebben van het chauffeurs- en koeriersleven. “Ik zoek voor deze functies vooral vrijgezellen”, grapt Edwin. Hans knikt en vult met een knipoog aan: “En heb niet het lef om verkering te krijgen nadat je hier aan de slag bent gegaan.” Waar de mannen op wijzen is het onregelmatige leven dat de chauffeurs leiden. Daar moet binnen een gezin rekening mee gehouden worden. “De chauffeurs komen soms laat thuis en hebben dan de knollen op”, zegt Hans “dat gebeurt nou eenmaal bij dit werk.”
Potentiële chauffeurs die op gesprek gaan, krijgen dit ook te horen en als ze daarna nog enthousiast zijn, draaien ze eerst een aantal dagen mee. “Dit is een vak met piekdrukte maar soms is er ook even niets te doen”, zegt Hans “als de chauffeurs dan bij elkaar zitten in de kantine moeten ze wel met elkaar overweg kunnen. Ik zoek teamspelers.”
Ook Jos heeft deze procedure van voorstellen, meedraaien en evalueren doorlopen. Voordat Jos aan de slag ging bij De Transporters heeft hij echter voor een apotheek gewerkt waar hij medicijnen rond heeft gebracht aan huis. Hij is het wel gewend om in de avonduren te werken. “Het was zelfs zo dat mijn vrouw aanvankelijk moest wennen dat ik in de namiddag al thuis kwam”, besluit Jos met een lach.

Wie naar aanleiding van dit artikel interesse heeft in koeriers- en transportwerk (en een al te romantisch beeld van deze baan heeft bijgesteld), kan contact opnemen met Edwin Heinink, werkcoach bij SWB (074-2492222)
Foto v.l.n.r. Edwin Heinink, Jos Keizer en Hans Oude Avenhuis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *